ديد و بارديد
 
در قديم كه شهر مشهد مقدس به گستردگي كنوني نبود،‌ روستاي معروفي به نام «نخودك» كنار آن قرار داشت كه شهرت خود را مرهون «شيخ حسنعلي اصفهاني» مشهور به شيخ نخودكي است.

اين عارف، فقيه و فيلسوف بزرگ متولد سال 1سايت ازدواج در اصفهان است و از اساتيد مشهور وي مي‌توان ميرزا جهانگير خان قشقايي را نام برد. آيت‌الله نخودكي در مقطعي نيز با شهيد مدرس هم‌حجره‌اي بوده است.

اما بيشترين شهرت شيخ نخودكي به دليل كرامات اوست كه از جمله آن‌ها مي‌توان به تشرف نزد حضرت خضر نبي و امام رضا عليهما السلام اشاره كرد. وي لاويران همچنين داراي قدرت‌هاي ماورائي از جمله طي‌الارض، آگاهي از غيب، چشم برزخي،‌ دم مسيحايي و ... بود. او اين قدرت‌هاي الهي را با تهجد، توكل، شب‌زنده‌داري، خواندن نماز اول وقت و انس با قرآن به دست آورده بود. مرحوم آيت‌الله كشميري در اين باره مي‌گويد: مرحوم شيخ حسنعلي نخودكي اصفهاني تا چهار سال در مشهد مقدس، هر شب تا صبح قرآن را ختم و به امام رضا(ع) هديه مي‌كرد تا به آن مقامات رسيد.

از ديگر كرامات شيخ نخودكي اين بود كه زمان وفات خود را پيش‌بيني كرد و همان‌طور كه وعده داده بود، در روز يكشنبه هفتم شهريور 1321 در سن سامانه همسرگزيني هشتاد سالگي به جوار حق شتافت و طبق وصيتي كه كرده بود،‌ در صحن عتيق روبروي ايوان طلا در حرم مطهر رضوي تدفين شد.

* همسريابي نماز اول وقت «شاه كليد» است

مرحوم شيخ بر خواندن نمازهاي روزانه در اول وقت تأكيد بسيار داشت و اين نخستين وصيت او به فرزند خويش بود. اين عارف حقيقي مي‌گفت: اگر آدمي يك اربعين به رياضت پردازد، اما يك نماز صبح از او قضا شود، نتيجه آن اربعين، «هَبَاء مَّنثُورًا» خواهد شد. (اشاره به آيه 23 سوره فرقان و به معناي پراكنده‌شدن ذرات سايت همسريابي غبار در هوا)

جناب شيخ فرزندش را بر تهجد و نماز شب سفارش مي‌كرد و مي‌گفت: «بدان كه در راه حق و سلوك اين طريق، اگر به جايي رسيده‌ام، به بركت بيداري شب‌ها و مراقبت در امور مستحب و ترك مكروهات بوده است، ولي اصل و روح همه اين اعمال، خدمت به ذراري (فرزندان) ارجمند رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم است.»

نقل است جواني نزد شيخ حسنعلي نخودكي اصفهاني آمد و گفت: سه قفل در زندگي‌ام وجود دارد و سه كليد از شما مي‌خواهم! قفل اول اين است كه دوست دارم يك ازدواج سالم داشته باشم، قفل دوم اينكه دوست دارم كارم بركت داشته باشد و قفل سوم اينكه دوست دارم عاقبت بخير شوم.

شيخ نخودكي فرمود: براي قفل اول، نمازت را اول وقت بخوان. براي قفل دوم نمازت را اول وقت بخوان. و براي قفل سوم هم نمازت را اول وقت بخوان!

جوان عرض كرد: سه قفل با يك كليد؟!

شيخ نخودكي فرمود: نماز لاو ايران اول وقت «شاه كليد» است.

بنياد بين‌المللي امام رضا(ع)

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ] [ ۱۱:۳۴:۴۲ ] [ سيمين ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 1
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 137
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب